2014-07-11
 00:58:00

Det går mot fredag...

Det blev som jag trodde, svårt att sova. Är inne i en period när jag funderar mycket igen. Dock blir jag inte lika låg som tidigare, men det är saker jag måste ta mig igenom.
Funderingarna var väl inte den enda orsaken till avsaknaden av sömn utan värmen också.
Trots öppet fönster och fläkt, blir det varmt när 2 hundar ska ligga klistrade mot mig...ok, jag får skylla mig själv som har dom i sängen. Men det blev inte mindre varmt för det. I natt är det dock lite svalare...tror jag.
 
Hade en lång diskussion med en kille från Bonniers bokklubb som ville att jag skulle ta emot en bok. Men vad då, då sitter man ju fast i en bokklubb igen. Dessutom läste han högt ur flera böcker. Jag förklarade för honom att jag inte läser deckare och andra mörka hemligheter, utan är väldigt speciell i mitt bokval, så efter 10 minuter gav han upp. 1-0 till mig. Klappar sig själv på axeln.
 
Såg en enormt bra svensk/dansk film i kväll. "I lodjurets timma". Det var det bästa jag sett på länge. Den var så gripande. Skulle kunna se den igen.
 

20 år senare skrev Per Olov Enquist ”I lodjurets timma” – en pjäs som introducerade en annan timme och ett annat begrepp: den 25:e timmen i lodjurets dygn, timmen utanför, då vad som helst kan hända.

Timmen utanför som omskrivning för det oförståeliga är också den centrala kärnan i Søren Kragh-Jacobsens filmatisering av pjäsen. Det är i grunden ett drama mellan tre personer: en pojke (Johansen) som sitter inspärrad på en sluten psykiatrisk anstalt i Danmark efter ett rått dubbelmord. En psykolog som gör ett experiment som involverar husdjur, och som en dag ringer upp prästen Helen (Gråbøl) eftersom pojken tror att hans röda katt är Gud och vill ta livet av sig. Uppenbarligen lättad över att få ett större andligt tuggmotstånd än jobbiga konfirmander antar Helen utmaningen att få pojken att prata.

”I lodjurets timma” kretsar kring gränserna för psyket och själen. Människan har delat in sitt dygn i 24 enheter, men vad faller utanför det vi har gjort till dogm? Psykologen Lisbet tror på metoder som kan främja empati. Helen utgår ifrån sina bibliska föreställningar. Fångvaktarna menar att det är meningslöst: medicinera fångarna och hoppas att de inte blir för gamla – ut kommer de inte."

 Bild och text lånad från internet.
Den var jätte bra. Kan rekommendera den.
Dagens middag, sallad och dressing, så kunde man völja om man ville blanda i kyckling eller quorn.
Det smakade bra.
Och som avslutning lite kvällsbilder,
Imorgon hoppas jag att det har blåst över för den här gången och att jag ska vara tillbaka på banan.
 
 





« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P