2011-08-11
 21:00:47

En blogg är ingen jäkla läkarjournal.....men ibland då.....

Jag var som sagt var på Öron-näsa-hals idag.....och det var inte så bra.
Sömnutredningen visade på 271 andningsstopp varav 43 mindre allvarliga och resten oroväckande. Längsta stoppet var på 58 sekunder. Min syreupptagning var bara på 72 och lägsta gränsen som är acceptabelt ligger på 80. Så det kändes ju inte så muntert.

Första steget nu gå ner i vikt 7-10 kg och så sova som prinsessan på ärten. Alltså jag ska sy en ficka på ryggen på en tajt t-shirt eller ett linne och i den ska jag stoppa en tennisboll. Dom flesta stoppen inträffar när jag ligger på rygg. Jag ligger ju aldrig på rygg när jag är vaken, så jag rullar väl över när jag sover. Och då ska tennisbollen hindra det och ändra mitt sömnbeteende. Så ska jag alltid, resten av livet ta Nasonex, morgon och kväll (Nasonex är en cortisonnässpray). Kan ju tänka mig Ghosty.....hon kommer ju att tro att jag har gömt en tennisboll för henne. Voine voine grankotte.

Funkar inte det blir det bettskena för apné. Den skjuter ut underkäken (så man ser ut som Percy Nilegård) och tvingar en att andas genom näsan. Kostar "bara" 3000:-......och är mycket obekväm.

Funkar inte det blir det mask med syrgas som blåser in luft hela tiden, även på utandningen. Det är visst ganska ansträngande för luftvägarna, högljudd och inte alls skön att sova med.

Kontentan är att om ingen görs kommer jag att dö en för tidig död, i stroke, hjärtinfarkt eller att njurarna lägger av.

Så lite tungt känns det. Men jag testar att vara prinsessan på ärten, det verkar minst plågsamt.



Katarina-Cinnamon
PUBLICERAT: 2011-08-12, 00:30:48 | URL: http://www.ateljecinnamon.se

Men vilken öken, jag känner med dig. Kram




Carina
PUBLICERAT: 2011-08-13, 10:07:43 | URL: http://elladora.blogg.se/

Det där låter inte alls kuligt :-( Hoppas det funkar med tennisbollen och att Gutta låter bli den - när du försöker sova iallafall... funkar det med en sönderbiten boll? :-P



Puss på dig älskade svägerska och ge inte upp hoppet om att det kommer bli bra ♥







« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P