2016-08-23
 10:05:44

Aktiva val vs passiva val

Ja, det är ju en djungel i sig, för ett passivt val kan ju också var ett aktivt val. Detta kan man analysera till vansinne, för plockar du ner allt i mikrober, så är varje sak ett aktivt val. Som att du jobbade den dagen, att du sa den saken, att du åkte den vägen, att du klev utanför dörren över huvud taget.
Men den analysen håller inte riktigt. 
Vissa saker händer utan vår kontroll. Den där isfläcken, andra individers agerande osv.
Detta är vad vi håller på att diskutera just nu under våra stödsamtal.
Och ska man då analysera allt, så ytterst är det ett aktivt val att vi lever.
Sedan tycker jag ju att sjukdomar är inget aktivt val. Och det håller nog dom flesta med om. Men att även sjukdomar som rör måendet igår där, är det kanske inte lika många som håller med om. Men nu är det faktiskt så. Och jag måste ju tro på vad för ändamålet utbildade läkare säger och inte en massa "förstå-sig-påares" diagnoser.
Jag mår inte dåligt för att jag aktivt valt det, ej heller har jag valt det passivt.
Är så oerhört trött på allt sådant.
"Man mår som man förtjänar" eller hur var det nu?
 


Marie Karlsson
PUBLICERAT: 2016-08-23, 13:10:04

Det är nog bara den som inte mått dåligt psykiskt någon gång som tror att man väljer det. Finns ju bra mycket annat som jag tror att de flesta skulle "välja" i stället om det vore så enkelt...Till viss del kan man såklart påverka, men det är en annan femma. Bedrövligt att folk tror att du valt att inte må bra, då jag gissar att 99 av 100 hellre mår bra o fungerar som de är vana att göra :) Styrkekramar till dig <3




Ulla
PUBLICERAT: 2016-08-24, 00:10:43

Kan bara instämma med Marie. Ingen väljer aktivt eller passivt att må dåligt psykiskt.
Massa kramar söstra mi <3







« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P