2014-09-09
 16:28:00

Från maskrosbarn till asfaltblomma...

När det "rotas" runt i det förträngda kommer mycket upp till ytan. Det är både jobbigt och bra på samma gång. Men vissa saker tar längre tid att bearbeta, kanske kommer jag aldrig över det riktigt, men förhoppningsvis ska jag lära mig att leva med det.
Jag vet inte om det är så viktigt att ha ett namn på det hela, men för mig underlättar det att på något sätt ha en tillhörighet.
Har som sagt var haft en tuff period, det är väl egentligen inte så mycket att orda om, utan låta processen ha sin gång. Känner mig fortfarande lite som Frans Kafkas "Herr K" i processen, även om vissa saker har klarnat och jag har fått reda på saker som jag aldrig trodde, men visserligen anade.
Vi får se hur det slutar.
Men med allt jag bär med mig i min tunga ryggsäck, är det svårt att sortera alla intryck på en gång. Det är det jag försöker göra nu.
Men jag är en asfaltsblomma.
 
Detta är vad det står om maskrosbarn på Wikipedia;

"Maskrosbarn är barn som har det svårt hemma men som klarar sig ändå, ungefär som en maskros kan växa upp genom asfalten. Asfaltsblomma är en synonym till maskrosbarn.

Maskrosbarn kan som vuxen utveckla en fungerande social tillvaro trots en extremt svår uppväxt i en dysfunktionell familj av multiproblem-karaktär. Den klassiska bilden av föräldraskapet är en ensamstående psykiskt sjuk förälder med någon form av missbruk. Inom familjen begås ofta övergrepp, våld i nära relationer och barn utsätts för svår psykisk och ibland även fysisk misshandel. Att benämna de barn som klarar sig som osårbara är missvisande. Även om de överlever misären och även i många fall tar hand om och sköter om sina föräldrar blir de också känslomässigt skadade. Familjens hemlighet innebär en social tortyr och där pågår något som omgivningen har liten eller ingen kännedom om. Barnet är ofta ensamt och utsatt för den vuxnes oförmåga att klara sig själv och/eller sin roll som förälder. När en förälder i praktiken så grovt sviker sitt barn för det med sig svåra upplevelser som barnet som vuxen sedan bär med sig.

Av de barn som växer upp under onormalt dåliga förhållanden beräknas ca 25% bli maskrosbarn och det innebär att de har ett liv som vuxna fritt från psykisk ohälsa. Ca 50% av de barn som växer upp under onormalt dåliga förhållanden får "halvt lyckade" liv där de har ett ganska bra liv men det kan kantas av ex psykisk ohälsa (ex depression). De sista ca 25% av de barn som växer upp under onormalt dåliga förhållanden går det riktigt illa för ex självmord eller oförmåga att leva ett någorlunda normalt liv p.g.a. psykisk ohälsa."

         
           
Men jag tänker sluta att ursäkta mig för vem jag är. Ni som redan tagit avstånd från mig behöver inte komma tillbaka. Jag klarar mig, en dag i taget.



TjockMorsan
PUBLICERAT: 2014-09-10, 14:03:04 | URL: http://tjockmorsansblogg.blogspot.se/

Jag har inte tagit avstånd från dig, bara varit frånvarande. Har haft ett längre blogguppehåll både vad det gäller att skriva egna inlägg, som att läsa andras bloggar. Har inte läst ikapp mig, så jag vet inte riktigt hur du har det just nu, men jag är glad att du kämpar på.
Det är nog allt för många som släpar runt på tunga och över fyllda ryggsäckar. Hur vi sen hanterar denna börda kan ju se olika ut. Jag hoppas att en del av din börda har blivit något lättare att bära på och att det får lov att fortsätta på det viset.
Massor av kramisar till dig, vännen! ♥♥♥

Svar: Vännen, det var inte sådana som du jag tänkte på, utan dom som ljuger så förbaskat, pratar skit och är dödlig rädda för att sanningen ska komma fram och så dom som tagit avstånd, oavsett hur länge vi känt varandra eller hur banden ser ut. Jag är inne i en fas nu, där jag måste sluta slösa energi på sånt som bara sårar mig. Jätte kram och hoppas att allt är bra med dig och de dina <3
Annalena




Annika
PUBLICERAT: 2014-09-10, 21:40:34 | URL: http://badtant.bloggo.nu

En stor kram till dig Anna-Lena. Du är verkligen kämpe.




Annika
PUBLICERAT: 2014-09-10, 21:41:35

En kämpe skulle jag skriva;)







« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P