2011-09-17
 16:17:36

Första frostnatten.....

......känns så vemodigt. Det har varit markfrost, så det låga frostkänsliga har tagit mest stryk.



Squashen ser inte speciellt glad ut.

Annars har jag börjat med kryddorna igen. Vissa saker har blivit jätte bra men andra bara skit. Allt regnande har förstört mycket.



Börjar bli lite. Köket fylls av krydddoft som är helt underbar. Men det tar tid. Dels för att det är ett jäkla pillergöra och dels för att jag inte alls är pigg. Har fortfarande feber.
Nog med gnäll om detta nu.
Ronny har tagit sig en grogg eller var det kanske 2 och jag dricker te. Snart dags för en mugg till.



Flätade ihop lite lök, mest på kul.



Eterneller.



Eterneller, risp och gullris.



Eftersom dahlian klarat frosten passade jag på att ta in det sista. Njuter hellre av den inne än att jag låter frosten ta den.

(Blunda för alla mina stickgarner i väskor och påsar där i hörnet. Det är faktiskt den renoverade munkstolen det täcker.) ;)




Och ett annat litet (inte att förakta) glädjeämne att den gula orchidén har knopp igen. Jag älskar mina orchidéer. Har fyra stycken, men vill ha fler. I lite andra färger skulle inte vara dumt. Har 2 rosa, 1 champagnefärgad och en gul, den gula är småblommande.

Nu sitter jag och funderar på middagen......har tagit upp älgfilé, men inte bestämt än vad jag tänker göra av den. Men det kommer jag nog på under resten av eftermiddagen.

Det är en fin dag, men temperaturen är bara blygsamma +12°. Det tyder på att denna natt kommer att bli ännu kallare. Bananplantan, fikonet, avocadon och yuccapalmen kanske skulle få komma in......får väl se om det hinns med eller om dom får klara en natt till i kylan.
Har även pelargoner och murgrönor som nog skulle vilja komma in. Men det är det där med tid och framför allt ork som ställer till det. Men jag har räddat lagerbladet i kryddgården och planterat det i en kruka, frostkänsligt, och så har jag planterat om citrongräset och friserat det lite.

Nu ska jag plocka in lite kryddor till.

My new name Last-minute-woman.



Anonym
PUBLICERAT: 2011-09-17, 16:46:26

Ja ja dessa alla måsten......







« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P